Norges største innkjøpssystem viste en annen virkelighet og ble størst i Norden

BAKGRUNN OG UTFORDRING
Millum er Norges største innkjøpssystem for storhusholdning; et innovativt teknologiselskap med et omfattende B2B produkt. Selskapet feiret 20 årsjubileum i 2022, og i samme år ble det handlet for nærmere 10 milliarder kroner gjennom deres system. Millum søkte etter et byrå som kunne ta seg tid til å forstå kompleksiteten i produktet og bransjen før de tok fatt på den kreative oppgaven.

Utfordringen var klar: å løfte kommunikasjonen til et nytt nivå og derigjennom bidra til at Millum når målet om å bli Nordens største innkjøpssystem for hotell, restaurant og kantine. Målet ble nådd høsten 2023.


LØSNING
Med Millum kan du handle alle råvarene du trenger, men også uniformer, glass og andre produkter som er viktig når man driver et serverings- eller overnattingssted. I tillegg får du en masse funksjoner som hjelper deg med varetelling, kontroll på matsvinn, CO2-avtrykk, planlegge og sette opp menyer, og mye, mye mer. Løsningen ble derfor å lage en film som gjennom historien klarer å få frem hvor mye som kreves for å drive et vellykket spisested. For det er lett å tenke at det handler kun om råvarer, gode smaker og opplevelser. Men denne medaljen har en bakside. Denne baksiden tok vi fatt i sammen med Joon Brandt.

RESULTAT
Resultatet er en film på 80 sekunder, full av dramatikk og storslåtte bilder. Men det er også en film som bryter med mye av det man forbinder med hotell- og restaurantbransjen. I skrivende stund har vi ikke så mange harde tall å slå i bordet med, men vi kan til gjengjeld smykke oss med gode tilbakemeldinger fra Millum etter at de viste filmen som en del av messemateriellet på den viktige Gress-messen på Nova Spektrum.

“Vi vet at det er en tøff og hektisk hverdag for alle som jobber i denne bransjen, og vi ønsker å anerkjenne og vise at vi ser alt arbeidet som legges ned for at gjestene skal trives. Horn & Co tok utfordringen med å hjelpe oss med å løfte vår kommunikasjon enda ett hakk på veien mot å bli Nordens største. Vi har vært involvert og fått godt innsyn i hvor omfattende og krevende det er å lage en slik film, og setter stor pris på samarbeidet med både Horn & Co og Joon Brandt.”, sier Tiril Zelow Bliksmark, markedssjef i Millum.