Bakgrunn

Den danske energidrikken Cult, ble introdusert i det norske markedet oktober 2022 med fem forskjellige smaker. Det fantes allerede over 15 konkurrenter i butikkhyllene, samtlige med flere produkter og varianter. De tre største aktørene sitter på 82% markedsandel, og har opparbeidet svært høy kjennskap og preferanse, i tillegg til en tydelig posisjon innen ekstremsport, trening og gaming.

Sammen med vår søster Caulis, skulle vi lansere et produkt i en allerede konkurransepreget kategori med lav kjennskap, begrenset fysisk tilgjengelighet i dagligvarehandelen og høye ambisjoner for 2022: salgsmålet var 336 000 liter med Cult, vi skulle bygge kjennskap og trigge engasjement.

Troverdig samarbeidspartner for å bygge sosial identitet

I tillegg til å bygge kjennskap gjennom bred dekning i media, ble målet å skape identitet, tilhørighet og en kollektiv følelse rundt Cult som målgruppen ønsket å være en del av.

Vi inngikk samarbeid med Nora Collective – managementet for etablerte og up-and-coming artister, men også musikkprodusenter og låtskrivere. De har både bredde i profiler, kunnskap, erfaring.

Cult Studio – live fra Tik Tok  

Det ble etablert et eget studio for å bygge en fysisk kobling til kultur og musikk. Cult studio ble et viktig knutepunkt hvor vi sammen med Nora Collective ikke bare koblet målgruppen med relevante artister – vi ga målgruppen muligheten til å skape musikk selv!

Cult Studio ble en viktig arena for posisjoneringen, samt å skape et innholdsunivers på TikTok. Studioet ble også basen for Cult Camp. 

Cult Camp – en unik inngangsbillett

I samarbeid med Nora Collective, ble Cult Camp den viktigste aktiveringen for å trigge engasjement og gi unge mennesker mulighet til å realisere musikkdrømmen. Campen inviterte til å møte noen av Norges beste artister, produsenter og låtskrivere som mentorer.

Cult Camp ble kickstartet med en skreddersydd miniserie på TikTok, hvor artisten Patrik Makosir tok følgerne gjennom sin prosess med å skape en låt. Vi engasjerte også  Arif og Isah til å fronte tiltaket og oppfordre alle med en artistdrøm til å søke.

Tiltaket skulle bidra til  å engasjere, og ikke minst skape mye(!) brukergenerert innhold direkte fra målgruppen. Innholdet skulle både benyttes i Cult sin egen TikTok kanal, samt til annonsering.

Økt synlighet og engasjement rundt Cult gjennom flere troverdige stemmer

Sponsor av kulturarrangementer: Alt av sponsorat skulle knyttes til kultur og opplevelser for å bygge merkevaren. På 730.no sin lanseringsfest var Cult tilstede for synlighet i kulturmiljøet og blant påvirkere. Det samme gjaldt Stig Brenner konsert i Oslo Spektrum og Arifs 10 års jubileum (podcast): begge hadde Cult tilstedeværelse.  Vi la også ut konkurranser i sosiale medier for interaksjon med målgruppen, i tillegg til samplingaktiviteter.